BTB is de kleinste centrale binnen het ABVV. Dit betekent echter niet dat we onze plaats binnen het ABVV niet verdienen. Ledentallen zeggen immers niet alles. Onze syndicale slagkracht is niet te onderschatten. Bij mobilisaties “bokst” BTB vaak in de hogere gewichtsklasse. De grootste roepers realiseren vaak de geringste mobilisatiekracht.
Ook binnen de BTB hebben we “grote” sectoren en kleinere. De meeste BTB-leden werken in de logistieke sector en het vervoer. Maar ook “kleinere” sectoren, zoals de verhuis- of de taxisector, hebben - ook in de toekomst - hun plaats binnen BTB.
Onze samenwerking met ABVV-Metaal in Vlaanderen werd in een samenwerkingsovereenkomst vast-gelegd in 2017, 2018 en 2020.
De evaluatie van dit samenwerkingsakkoord is positief als we het hebben over de militantenvorming, communicatie, informatica, de interimsector, …
Nochtans kan de samenwerking nog veel verder gaan en veel verbeteren. Met name op het vlak van gemeenschappelijke aankopen, de opvolging van de interprofessionele politiek, …
De echte uitdaging ligt in het uitwerken van een gemeenschappelijke politieke actie, zowel naar het ABVV als naar de politieke wereld toe. Ook de samenwerking in onze gewesten kan beter.
Indien we de samenwerking een nieuwe impuls willen geven dan moet deze zich ook vertalen in aangepaste structuren.
We stellen aan ABVV-Metaal voor dat:
Tot nu toe is het niet gelukt om met MWB tot een samenwerkingsovereenkomst te komen voor Brussel en Wallonië. Desalniettemin geloven we dat een dergelijke samenwerking een “win-win” kan zijn voor beide centrales. Het is aan ons om de contacten te reactiveren om zo meer synergie met MWB te realiseren.
BTB zal onderhandelen als het kan, actie voeren als het moet
BTB is een syndicale organisatie in de ware zin van het woord. Onze doelstelling is om de loon- en arbeidsvoorwaarden van de leden te verbeteren. Om resultaten te boeken. Om een sociale politiek af te dwingen van de overheid en om de werkgevers te bewegen tot betere loon- en arbeidsvoorwaarden.
Dat betekent dat we onderhandelen om vooruitgang te boeken voor de leden die we vertegenwoordigen, wat ook betekent dat we streven naar evenwichtige akkoorden. Wij investeren in sociaal overleg, wij denken dat sociale dialoog de motor van de vooruitgang is voor onze leden. We onderhandelen dan ook als het kan… maar we voeren actie als het moet.
Overleg en actie zijn geen tegengestelden. Een sterke vakbond is nodig om druk uit te voeren. En als druk nodig is, dan is actie aangewezen.
BTB is geen politieke partij. We werken onafhankelijk van eender welke politieke partij. Zonder inmenging van buitenaf zullen we onze syndicale politiek vorm geven.
We zijn er echter van overtuigd dat we als vakbond een politiek relais nodig hebben. We werken daartoe samen met alle progressieve en democratische partijen die onze eisen steunen.
We zijn tegelijk voorstander van een sterke socialistische gemeenschappelijke actie met de socialistische mutualiteit (Solidaris) en met de socialistische politieke partijen (Vooruit en PS). Met hen delen we meer dan honderd jaar geschiedenis.
Dit politiek relais betekent dat we samenwerken met partijen die aan het beleid willen deelnemen en op die manier hun programma willen uitvoeren. Zweeppartijen die populistische boodschappen brengen bieden geen perspectief op vooruitgang.
Tegelijk roept BTB op om een einde te maken aan de verdeeldheid ter linkerzijde van het politieke spectrum. Linkse partijen besteden vaak te veel energie om elkaar onderling te bekampen, wat enkel (extreem) rechts ten goede komt.
BTB zal blijven vechten voor verworven rechten en nieuwe opbouwen
Wet Major
Flexibiliteit onder vakbondscontrole
Digitalisering en automatisering
Sociale dumping
Opwarming van de aarde
Jongeren en vrouwen hebben hun plaats binnen BTB
Een vakbond moet naar de toekomst kijken. Indien we vandaag geen plaats bieden aan de jongeren binnen de BTB krijgen we in de toekomst te maken met ademnood, gebrek aan vernieuwing, …. Men zegt vaak dat jongeren de toekomst zijn. Dit klopt niet: jongeren zijn het heden van de vakbond en moeten dus betrokken worden bij de vakbondswerking van vandaag. Dat betekent dat BTB het ABVV ondersteunt om een werking naar niet- werkende jongeren op te bouwen. Het betekent ook dat het jonge mensen betrekt bij de syndicale werking van BTB en regelmatig activiteiten opzet voor jonge transportarbeiders.
Onze sectoren blijven nog al te vaak mannensectoren. Vrouwen zijn ondervertegenwoordigd als het gaat om werken in transport. Dat wordt mee veroorzaakt door een gebrek aan inspanningen om onze sectoren genderneutraal te maken. Een gebrek aan sanitaire voorzieningen, geweld en intimidatie op de werkplek, machismo, … houden de deuren van de transportsectoren gesloten. BTB zet in om deze deuren open te wringen. Nultolerantie tegenover geweld en intimidatie, aangepaste werkomstandigheden voor mannen én vrouwen, … staan hoog in ons programma.
BTB zal blijven strijden tegen populisme en fascisme
In de huidige maatschappij worden we geconfronteerd met verrechtsing, populisme en zelfs openlijk fascisme. Extreemrechtse politieke partijen worden steeds meer populair, ook bij werkende mensen. Nochtans willen deze partijen de verworvenheden van de welvaartsstaat afbouwen, syndicale rechten beperken of afschaffen, …
In onze vakbond moet er nultolerantie zijn voor alle vormen van xenofobie, racisme, discriminatie, … Iedereen is welkom, ongeacht geslacht, ras, huidskleur, seksuele geaardheid, geloofsovertuiging, … Wie dit niet accepteert is niet welkom in onze organisatie.
Daarom zal BTB blijven strijden om van 8 mei een officiële en betaalde feestdag te maken. Wij zullen op alle BTB-bijeenkomsten en binnen de syndicale vorming waarschuwen voor de gevaren van verrechtsing en populisme en we zullen initiatieven binnen de burgerbeweging blijven steunen die tegengas geven tegen verrechtsing en populisme.
BTB denkt globaal en handelt lokaal
Transport is per definitie een internationaal gebeuren. Trucks stoppen niet met rijden aan de landsgrenzen. Schepen varen de wereld rond. Beslissingen over haventerminals worden vaak aan de andere kant van de wereld genomen. Multinationale (transport)ondernemingen hebben een globale en Europese strategie. Daar moet een internationaal antwoord op worden gegeven door de vakbonden.
Vandaag speelt BTB een leidende rol in de Europese en Internationale transportvakbond. Zowel in de overkoepelende structuren als in de secties.
Gezien de toenemende globalisering zal BTB dit blijven doen.
Het moet immers onze ambitie zijn op Europees en globaal vlak een « faire » transportsector te realiseren, en internationale instanties zoals de ILO, TUAC, MLO, Europese Commissie, Raad en Parlement … onder druk te zetten om dit waar te maken.
Het voorzitterschap van ETF in de handen van BTB versterkt onze internationale impact en biedt onze centrale opportuniteiten om deel te nemen aan internationale projecten, … en bilaterale contacten te onderhouden met gelijkgestemde vakbonden.
Daarom zal BTB initiatieven blijven ondersteunen om linkse vakbonden samen te brengen om op die manier een progressieve stempel te zetten op de internationale vakbondswerking via de zogenaamde denktank « lefties ».
BTB zal ook blijven inzetten op concrete samenwerkingsprojecten in landen in ontwikkeling. Steun geven aan ontluikende vakbonden in landen waar vakbondswerking moeilijk wordt gemaakt door regeringen en werkgevers is een bijdrage tegen sociale dumping op wereldvlak.
Copyright © BTB/UBT - 2023